W jaki sposób zbudowana jest klimatyzacja samochodowa?

klimatyzacja w samochodzie

Klimatyzacja w samochodzie może być automatyczna i manualna. Niezależnie jednak od modelu samochodu, działanie klimatyzacji samochodowej opiera się na zjawisku obniżania temperatury w czasie rozprężania czynnika chłodzącego będącego pod wysokim ciśnieniem. Klimatyzacja składa się z dwóch obwodów – wysokiego i niskiego ciśnienia. Obwód wysokiego ciśnienia zaczyna się w miejscu wyjścia  z kompresora, a kończy przy zaworze redukcyjnym. Z kolei obwód niskiego ciśnienia znajduje się za sprężarką.

Elementy klimatyzacji samochodowej

Klimatyzacja samochodowa składa się z takich samych podstawowych elementów budowy. Są nimi:
• kompresor (sprężarka, pompa) – element napędzany paskiem klinowym bezpośrednio z silnika pojazdu, odpowiedzialny za sprężenie gazowego czynnika chłodzącego, co wywołuje podniesienie jego ciśnienia i temperatury;
• skraplacz (chłodnica) – tutaj następuje obniżenie temperatury czynnika chłodzącego i oddanie ciepła do powietrza wokół, czynnik chłodzący przechodzi w stan ciekły z gazowego;
• osuszacz, filtr – jego zadaniem jest eliminacja wilgoci, która może dostawać się do układu w czasie czynności związanych z naprawą lub konserwacją, na przykład uzupełnianiu czynnika, oleju, wymiany kompresora i innych;
• zawór rozprężny – zadaniem zaworu rozprężnego jest zmniejszenie ciśnienia czynnika chłodzącego, dzięki czemu przechodzi on w stan gazowy, czemu towarzyszy znaczne obniżenie temperatury;
• parownik – zimne powietrze powstałe w wyniku rozprężenia czynnika trafia następnie do wnętrza auta.

Zbyt często spotyka się opinie, że klimatyzacja jest układem niewymagającym obsługi. Tak jak każde urządzenie czy jego elementy wymaga czynności konserwacyjnych. Przynajmniej raz w roku klimatyzacja powinna być poddana przeglądowi. Czynnik chłodzący, jak wszystkie płyny używane w aucie, zużywa się z biegiem czasu. Powinien być on wymieniany co 2 lata. W przypadku awarii należy jak najszybciej zgłosić się na diagnostykę, w jej czasie zostaną sprawdzone m.in. poszczególne elementy oraz szczelność układu.

Jaki jest podstawowy schemat budowy klimatyzacji samochodowej?